Πέμπτη 16 Αυγούστου 2007

Η παρωδία της 23ης Ιουλίου..

Στις 23 Ιουλίου στην Γ.Σ. Τμήματος Μαθηματικών είχε οριστεί προς συζήτηση στην Ημερήσια διάταξη το Πρόγραμμα Σπουδών. Η επιτροπή Προγράμματος Σπουδών το τελευταίο διάστημα είχε συνεδριάσει για να συντάξει μια πρόταση.

Η συγκεκριμένη πρόταση ήρθε προκειμένου να θεσπίσει τα προαπαιτούμενα, μια όψη που φέρνει ο Νόμος Πλαίσιο, καθώς και να επαναπροσδιορίσει τα φοιτητικά μας ‘’καθήκοντα’’.Χαρακτηριστικά έφερνε στο προσκήνιο ως πρόταση την διαδικασία προόδων και εργασιών σε όλα τα μαθήματα που ήταν εφικτό. Επιπρόσθετα προέβλεπε την διεξαγωγή σεμιναρίων στα πρώτα έτη φοίτησης προκειμένου να έρθει ο μέσος φοιτητής πιο κοντά στο γνωστικό του αντικείμενο.

Τι φέρνουν τα προτεινόμενα μέτρα;

Τα προαπαιτούμενα ως έννοια κρύβουν παγίδες. Η προαπαιτούμενη γνώση είναι σίγουρα αναμφισβήτητη και την βιώνουμε καθημερινά. Είναι τελείως διαφορετικό όμως να θεωρούμε ότι το να την θεσμοθετήσουμε μπορεί να μας φέρει ένα βήμα πιο μπροστά. Και αυτό γιατί το να επιβάλλουμε σε έναν φοιτητή να μην μπορεί να παρακολουθήσει ή να εξεταστεί σε ένα μάθημα χωρίς να έχει εξεταστεί επιτυχώς σε μαθήματα που περιέχουν την αντίστοιχη προαπαιτούμενη γνώση(π.χ. Γρ.Άλγεβρα με Άλγεβρα και Θεωρία Συνόλων) αυτοαναιρείται στην πράξη. Είναι συχνό το φαινόμενο κάποιος να επιτυγχάνει σε μαθήματα χωρίς να έχει επιτύχει σε αντίστοιχα προαπαιτούμενης γνώσης ενώ το να λέμε ότι εμποδίζουμε κάποιον να εξεταστεί σε ένα μάθημα που έτσι και αλλιώς δεν θα περάσει (όπως λέει η Επιτροπή προγράμματος Σπουδών επειδή δεν έχει την απαιτούμενη γνώση) είναι άτοπο!!
Επιπρόσθετα με αυτή την πρόταση οι καθηγητές φαίνεται να προσπαθούν να ‘’κρύψουν’’ τα φανερά φαινόμενα καθηγητικής αυθαιρεσίας είτε αυτά είναι μαζικά κοψίματα (σε συγκεκριμένους καθηγητές είναι γνωστό ότι δεν μπορείς να περάσεις ή να γράψεις καλό βαθμό) είτε αυτά είναι τα αυξημένης δυσκολίας θέματα εξετάσεων.
Επιπλέον εξοργιστικό είναι το γεγονός ότι στην πρόταση αναφέρεται ως επιχείρημα για την θέσπιση των προαπαιτούμενων η ορθολογική λειτουργία της Γραμματείας…
Δηλαδή οι φοιτητές περιορίζονται για να λειτουργήσει καλύτερα η Γραμματεία!!!

Οι πρόοδοι μπορεί να φαντάζουν ως μέσο εναλλακτικής και συχνά αποτελεσματικής διαδικασίας εξέτασης ενός μαθήματος ενώ και οι εργασίες χρησιμοποιούνται στα ίδια πλαίσια. Ας δούμε όμως την επιρροή τους στην φοιτητική μας ζωή. Ο μέσος φοιτητής προσπαθεί να αποκτήσει μια συνεπή φυσιογνωμία προκειμένου να ανταποκριθεί στα ‘’καθήκοντα’’ του. Επιπρόσθετα, αποθαρρύνεται για παράλληλες δραστηριότητες που σε μια άλλη κατάσταση θα μπορούσαν να προσδιορίσουν την ζωή του σε μεγάλο βαθμό τόσο εργασιακά όσο και προσωπικά στην διαμόρφωση χαρακτήρα.(ας μην ξεχνάμε δεν είναι λίγοι εκείνοι που στον σύγχρονο εργασιακό μεσαίωνα δεν ακολουθούν επάγγελμα σχετικό με το πεδίο γνώσεων τους..)
Βλέπουμε δηλαδή ότι ο πειραματισμός και ο ελεύθερος χρόνος για δραστηριότητες χάνονται αλλοιώνοντας παράλληλα έναν από τους βασικούς στόχους του ελληνικού πανεπιστημίου:η διαμόρφωσή ενός ελεύθερα σκεπτόμενα ατόμου και όχι ενός ακόμη βιομηχανοποιημένου πτυχιούχου..

Ακόμα ο προβληματισμός που επικρατεί για την μαζική αποτυχία των τελευταίων χρόνων στα πρώτα έτη οδήγησε στην πρόταση για την δημιουργία σεμιναρίων, κοινών αμφιθεάτρων, κοινής εξεταστέας ύλης και θεμάτων..
Κάποιοι άργησαν αλλά τελικά κατάλαβαν ότι οι φοιτητές κάθε άλλο έχουν δημιουργήσει την παρούσα κατάσταση.
Ο παράγοντας καθηγητής αναγνωρίζεται δηλαδή από την ίδια την Επιτροπή Προγράμματος Σπουδών ως θύτης.
Και όμως, κοινή ύλη και εξεταστέα θέματα σε μαθήματα συνεχίζουν να παραμένουν διεκδίκηση στο Τμήμα μας..

Τα προαναφερθέντα μέτρα αντιλαμβανόμαστε ότι στρέφονταν σε μια επιθετική κατεύθυνση προς τους φοιτητές την στιγμή που βιώνουμε την πιο εντατικοποιημένη φοιτητική πραγματικότητα με Πρ.Σπουδών 4-6-7-7.

Απέναντι στην προφανή επίθεση που δέχονταν οι φοιτητές και με αφορμή την συζήτηση περί Προγράμματος Σπουδών με πρωτοβουλία του Σχήματος μας ΜΑ.ΦΟΙ.Α-Ε.Α.Α.Κ. καταθέσαμε σχετικό ψήφισμα στο Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου που περιέγραφε τις αποφάσεις του Συλλόγου σε προηγούμενες συνελεύσεις και στα πλαίσια αυτών καλούσε σε μαζική παράσταση στην Γ.Σ. του Τμήματος 23/7.

Εκεί τα γεγονότα που έλαβαν χώρα ήταν οξύμωρα.. Οι παρατάξεις της ΠΚΣ και της ΠΑΣΠ τοποθετήθηκαν υπέρ της διακοπής της συνεδρίασης σε περίπτωση που οι καθηγητές υιοθετούσαν την πρόταση της Επιτροπής. Η επιλογή τους όμως να περιοριστούν σε αυτό και να μην εκφράσουν μια συνολική πρόταση για το Πρόγραμμα Σπουδών σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συλλόγου αποτέλεσε πισωγύρισμα και αυτό φάνηκε στην συνέχεια. Κατά την διάρκεια της τοποθέτησης εκ μέρους της Μ.Α.ΦΟΙ.Α.ς-Ε.Α.Α.Κ. επί το σύνολο του Πρ.Σπουδών οι παρατάξεις ΠΑΣΠ-ΠΚΣ πήραν την επιλογή να θέσουν ζήτημα απαρτίας καθώς πολλοί καθηγητές δεν ήταν παρών με αποτέλεσμα η συνεδρίαση να λήξει εκεί. Αποτέλεσε απορίας άξια η κίνηση αυτή καθώς δεν μας δίνεται η ευκαιρία να συνεδριάζουμε συχνά περί Προγράμματος Σπουδών στο Τμήμα και περιμέναμε με ενδιαφέρον την άποψη από το σύνολο των καθηγητών. Πόσο μάλλον όταν σε μια συγκυρία γύρω από το Πρ.Σπουδών, αυτοί που ωφελήθηκαν ήταν αυτοί που δεν ήθελαν να αλλάξει κάτι...
Η απάθεια της ''πρώτης δύναμης''(εκλογικά τουλάχιστον) της Σχολής ΔΑΠ-ΝΔΦΚ γύρω από το θέμα και η απουσία της Αριστερής Ενότητας ήταν στοιχεία που στιγμάτισαν την διαδικασία…

Συνάδελφοι,ως Μ.Α.ΦΟΙ.Α.-Ε.Α.Α.Κ. δεσμευόμαστε από την νέα ακαδημαϊκή χρονιά να μπουν οι βάσεις για την αναπροσαρμογή της φοιτητικής πραγματικότητας προς την κατεύθυνση που θέλουν οι φοιτητές.



Για να μην αποφασίζουν για εμάς χωρίς εμάς..
…όλοι εκείνοι που υποθηκεύουν αζημίωτα το μέλλον μας..

Δεν υπάρχουν σχόλια: